• Werknemers
  • Werkgevers
  • Contact
  • Vragen
  • Ons pensioenfonds

Bedrijfspensioenfonds Molenaars

  • Wat moet ik doen bij
    • Werk
      • In dienst
      • Uit dienst
      • Meer of minder werken
      • Onbetaald verlof
      • Ziek of arbeidsongeschikt
    • Privé
      • Alleenstaand
      • Samenwonen
      • Trouwen of partnerregistratie
      • Kinderen
      • Scheiden
      • Einde samenwonen
      • Overlijden
      • Verhuizen
    • Meer info over…
      • Waardeoverdracht
      • Afkoop
      • Vrijwillige voortzetting
  • Bijna met pensioen
    • Met pensioen gaan
    • Deeltijdpensioen
    • Eerder of later met pensioen
    • Pensioen uitruilen
    • Eerst hoger dan lager
  • Ik ben met pensioen
    • Uw pensioenuitkering
    • Pensioen in het buitenland
    • Samenwonen of trouwen
    • Scheiden en uit elkaar gaan
    • Overlijden
  • De pensioenregeling
    • Wat is pensioen?
    • De pensioenregeling
    • Ouderdomspensioen
    • Partnerpensioen
    • Wezenpensioen
    • Excedentregeling
    • Verhoging van pensioen
  • MijnPensioen
Home > Veelgestelde vragen over UPA

Veelgestelde vragen over UPA

Wat is de Uniforme Pensioenaangifte (UPA)? Expand

De Uniforme Pensioenaangifte (UPA) is een nieuwe standaard voor het volautomatisch uitwisselen van salarisgegevens tussen organisaties/administratiekantoren en pensioenfondsen. Door de pensioenaangifte te standaardiseren en te koppelen aan de salarisadministratie, voorkomen we fouten en herstelwerkzaamheden, waardoor de verwerking efficiënter en goedkoper wordt.

Hoe werkt UPA? Expand

UPA gebruikt de salarisadministratie als bron en deze gegevens worden via software aangeleverd bij uw pensioenfonds. Dit betekent dat een aanpassing alleen nog in de bron (in het salarispakket) gedaan kan worden en daarmee ontvangt het pensioenfonds automatisch dezelfde gegevens. Dit bespaart tijd en verlaagt de kans op handmatige invoerfouten.

Wordt UPA alleen door het Molenaarspensioenfonds gebruikt? Expand

Nee. Veel pensioenuitvoerders in Nederland gebruiken de Uniforme Pensioenaangifte. Deze is ontwikkeld in samenwerking met de Pensioenfederatie, de koepelorganisatie van pensioenfondsen, en wordt in overleg met softwareleveranciers actueel gehouden.

Hoe levert een administratiekantoor de pensioengegevens geautomatiseerd aan? Expand

Als uw administratiekantoor via UPA gaat aanleveren, dan zijn de volgende zaken van belang:

  1. Zorg dat u als werkgever uw administratiekantoor machtigt
    Zonder machtiging mag en kan uw administratiekantoor geen gegevens aanleveren.
  2. Geef aan Molenaarspensioenfonds door welk salarispakket u gebruikt
    Om de juiste gegevens te kunnen tonen op ‘Mijn Pensioenzaken’ is het van belang dat het Molenaarspensioenfonds weet welk salarispakket u gebruikt. Hebt u dit nog niet aan ons doorgegeven? Geef dit dan door per e-mail aan de afdeling Werkgeverszaken
  3. Check of u een UPA account moet aanmaken
    Of u een UPA account nodig hebt, is afhankelijk van het salarispakket.
  4. Maak indien nodig uw UPA account aan
    Vraag eenmalig een UPA account aan om een koppeling te maken tussen uw salarispakket en het Molenaarspensioenfonds, zodat u UPA berichten kunt aanleveren. Uit veiligheidsoverwegingen kunnen we voor het UPA account niet dezelfde inloggegevens gebruiken als van ‘Mijn pensioenzaken’.
Hoe kan ik een nieuwe medewerker aanmelden? Expand

Een nieuwe medewerker meldt u aan via uw salarispakket.

Wanneer en hoe vaak moet ik aanleveren? Expand

U levert na elke periode (maand of vierwekelijkse periode) binnen 10 werkdagen na einde loontijdvak de pensioengegevens aan.

Het lukt niet om binnen 10 werkdagen de pensioengegevens aan te leveren. Wat nu? Expand

U levert na elke periode (maand of vierwekelijkse periode) binnen 10 werkdagen na einde loontijdvak de pensioengegevens aan. Als u dit niet redt, berekenen we de lonen op basis van de laatst bekende gegevens. Daarmee loopt u het risico dat u grotere correcties op uw factuur krijgt. UPA heeft als doel om de facturen op een zo actueel mogelijke situatie te baseren en zo min mogelijk te hoeven corrigeren. Wij adviseren u maatregelen te nemen om het in de toekomst wel mogelijk te maken zodat u tijdig kunt aanleveren.

Wat moet ik voor UPA doen als ik overga op een ander salarispakket? Expand

Kijk voor meer informatie bij ‘Uw Salarispakket’. Hier leest u wat u moet doen als u overstapt naar een ander salarispakket.

Hoe krijg ik een gebruikersnaam en wachtwoord voor een UPA account? Expand

Vul hiervoor het formulier Registreren voor UPA in.

Ons Pensioenfonds

  • Financiële situatie
  • Bestuur
  • Verantwoordingsorgaan
  • Beleggingsbeleid
  • Transparantie

Contact en Service

  • Email ons
  • Bel ons
  • Vragen
  • Documenten

Volg ons via

RSS feed

Disclaimer | Privacy | Cookies